Skrivedidaktik 1.0
På tre mødegange vil deltagerne få faglige oplæg, der går i dybden med elementerne i en god skrivedidaktik. Deltagerne vil desuden skulle tilpasse og udvikle små skriveforløb og feedbackmetoder i fællesskab, afprøve disse med egne elever og evaluere i fællesskab på møderne.
Deltagerne arbejder med:
Den gode skriveordre
Australsk genrepædagogik og norsk skrivedidaktik
Tekstkategorier, fremstillinsformer og genrer
Situeret fremstilling og autentiske skrivesituationer
Formativ feedback på skriftlig fremstilling i selve skriveprocessen - inklusiv kriterietænkning
Det er målet, at deltagerne i løbet af mødegangene:
får solid viden om god skrivedidaktik med udgangspunkt i fælles mål for fremstilling.
udvikler kompetencer til at give formative feedback på elevernes skriftlige produkter.
udvikler en fælles forståelse af kvalitet i vurderingen af elevprodukter.
får et netværk af danskkolleger, der er engageret i god skrivedidaktik.
Skrivedidaktik 2.0
På to mødegange vil deltagerne bygge ovenpå deres viden fra Skrivedidaktik 1.0 ved at fordybe sig i følgende områder:
Didaktisk tilrettelæggelse af skriveproces med indlagte loops - med både faglige elementer og feedback.
Situeret fremstilling
Viden om vurdering af elevprodukter og elevkompetencer fx ved brug af test
Det er målet, at deltagerne i løbet af mødegangene:
videreudvikler deres viden om god skrivedidaktik med udgangspunkt i fælles mål for fremstilling og elevprodukter.
videreudvikler kompetencer til at give formative feedback på elevernes skriftlige produkter.
videreudvikler viden om elevers skriftsproglige udvikling og om hvordan forskellige typer af test kan understøtte lærere og elevers viden om udviklingen.
videreudvikler en fælles forståelse af kvalitet i vurderingen af elevprodukter.
vedligeholder deres netværk af danskkolleger, der er engageret i god skrivedidaktik.
Skrivedidaktik 3.0
På to mødegange opdaterer og videreudvikler deltagerne deres viden om god skrivedidaktik i forhold til Skrivedidaktik 1.0 og 2.0 ved at fordybe sig i følgende:
Videndeling om vellykket skrivedidaktisk praksis
Opdatering på nyeste forskning om skrivedidaktik, kontekstorienteret grammatikundervisning og formativ feedback på elevprodukter
Nyeste udvikling i prøverne i skriftlig fremstilling
Præsentation af nye læremidler til skriftlig fremstilling
Det er målet, at deltagerne i løbet af mødegangene:
videreudvikler deres viden om god skrivedidaktik med udgangspunkt i fælles mål for fremstilling og elevprodukter.
videreudvikler kompetencer til at give formative feedback på elevernes skriftlige produkter.
videreudvikler viden om elevers skriftsproglige udvikling og om hvordan forskellige typer af test kan understøtte lærere og elevers viden om udviklingen.
videreudvikler en fælles forståelse af kvalitet i vurderingen af elevprodukter.
vedligeholder deres netværk af danskkolleger, der er engageret i god skrivedidaktik.
Nytænk din grammatikundervisning
På to mødegange vil deltagerne få faglige oplæg, der går i dybden med elementerne i kontekstorienteret staveundervisning. Deltagerne vil desuden skulle tilpasse og udvikle opgaver og små skriveforløb, som de afprøver med egne elever og evaluerer på det kommende møde.
Deltagerne arbejder med:
Udviklingen fra en traditionel staveundervisning til kontekstorienteret staveundervisning
Staveudvikling og elevernes staveudviklingstrin
Kontekstorienteret didaktik hæftet på elevens egen skriveundervisning
Feedbackprocesser i forhold til stavning
Retskrivningstest i grundskolen og prøven i retskrivning
Det er målet, at deltagerne i løbet af mødegangene:
får solid viden om kontekstorienteret grammatikundervisning.
udvikler deres stave- og grammatikundervisning i overensstemmelse med ny viden på området.
udvikler en større sammenhæng mellem deres skrive- og grammatikundervisning.